Kierrätystavaratalo Ruotsalaiseen tyyliin

12.6.2017

Uudenlainen konsepti kierrätystavaratalosta... Käy tutustumassa.

OM RETUNA ÅTERBRUKSGALLERIA

Det här är inte en vanlig galleria. Här upplever du shopping på ett helt nytt sätt – ett klimatsmart sätt. ReTuna Återbruksgalleria är Sveriges, och kanske världens, första galleria som tar till vara på saker som behöver nya hem. Genom renovering, reparation och kreativt återbruk får använda saker nytt liv och kan säljas vidare. Vi kallar det återbruk – ett klimatsmart sätt att bedriva handel.

Saker som kan återbrukas (upcycling) lämnas in i återbruksgallerians depå - Returen. Här tas de emot av personal från AMA (Eskilstuna kommuns ­resursenhet för ­Aktivitet, Motivation och Arbete) som gör en första gallring. Därefter fördelas sakerna ut till de återbrukande butikerna i gallerian, där de repareras, fixas till, omvandlas och förädlas och får fortsatt liv då de säljs vidare.

Anna Bergström, centrumledare ReTuna Återbruksgalleria:

”Vår tanke är att man som kund kommer hit och lämnar av exempelvis några möbler och kläder som man tröttnat på eller inte har användning för längre. Sedan går man ett varv i gallerian. Kanske hittar en ny jacka och en ny ram som kommer att göra fotografiet på farfar unikt och extra fint. Sedan äter man ekologisk lunch i vår restaurang för att samla kraft att gå ett varv till och hitta nya blommor till trädgården och en ny lampa till vardagsrummet. När man åker härifrån ska man känna att man gjort något gott för miljön och att man shoppat klimatsmart.”

I ReTuna Återbruksgalleria ryms 14 butiker, en restaurang, en folkhögskoleutbildning,  ett konferensrum och en utställningsyta. Alla verksamheter i gallerian ska bedrivas på ett klimatsmart och miljömedvetet sätt. Målet är att så många av butikerna som möjligt ska syssla med återbruk.

”ReTuna ska ha sin grund i det nära och lokala, samtidigt vill vi också vara ett centrum för hela regionen. Hit ska människor kunna komma och handla fina återbrukade saker och få kunskap och inspiration om återbruk, kretsloppstänkande och hållbarhet”, säger Anna Bergström.

ReTuna Återbruksgalleria och Retuna Återvinningscentral ägs och drivs av Eskilstuna Energi och Miljö.

www.retuna.se